wink wink~

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday

Hantaran things

Salam semua. Malam ni yoora nak update berkenaan barang hantaran. Seperti yang kita tahu, barang hantaran adalah tidak wajib tetapi ia adalah adat atau budaya melayu. Hantaran adalah hadiah dari pihak lelaki (pengantin lelaki) beri kepada pihak perempuan (pengatin perempuan). Orang tua-tua cakap barang hantaran mestilah dalam kuantiti yang ganjil contoh 3/5/7/9 or 11 and etc. Pemberian mahar atau lebih dikenali sebagai mas kawin adalah pemberian wajib dari suami kepada isteri dengan sebab perkahwinan/pernikahan. 

Ok, jom kita street to the point, Konsep perkahwinanYoora dah simple, jadinya hantaran pun simple je lah. Tapi ni semua yang yoora nak, yoora tak nak demand sangat bab hantaran ni. Yoora tak kisah apa pun bakal suami nak beri, janji hatinya ikhlas nak bagi hadiah-hadiah hantaran kepada yoora. Jom kita terjah barang yang yoora mahukan :



1. Al-quran terjemahan : Semua sedia maklum bahawa Al-quran adalah pegangan yang Rasulullah dah utuskan kepada kita, untuk tidak menyesatkan hidup ini (cewah). Yoora nak bakal suami hadiahkan Al-quran terjemahan supaya nanti bila hidup bersama, kami boleh membaca dan memahami kandungan dalam Al-quran ni. :)



 2. Telekung : Telekung adalah sangat bermakna buat yoora terutamanya yang dihadiahkan oleh bakal suami. Telekunglah adalah pakaian harian bagi perempuan. Bagi yoora, setiapkali kita memakai barang yang diberi oleh orang kepada kita akan membuatkan kita ingat pada diri mereka. Jadi, untuk tidak terlalu merindui suami (kelak), pakailah telekung yang diberikan. Tapi dalam sembahyang jangan pula ingat suami, tapi ingatlah Pencipta Yang Maha Agung. Dengan memakai telekung ini juga menunjukkan kita menghargai pemberian orang. :)



3. Couple-T : Couple-T menunjukan kita secocok/sepadan/serasi dan lain-lain. Bagi yoora, Couple-T akan membuatkan hubungan kita lebih bahagia. Tapi bagi lelaki yang tak menyukai Couple-T ni, yoora no comment. Couple-T nie memang sweet. So, ini adalah salah satu hantaran yang yoora mahukan. :)



4. Couple Shoes : Same at above, yoora gemarkan yang macam ni. memang seronok je tengok couple jalan-jalan pakai sama barang. So sweet. Hopefully, dapat juga macam ni. ;)

Jadi bagi yang next next and next barang tu biarlah bakal suami bagi barang yang diaorang nak hadiahkan. Yoora terima sahaja. Sekian terima kasih. :)


sources picture : google.com

No comments: